Pages

Friday, January 31, 2014

CMADFI 2014 räjäytti Twitterin

Tämä viikko on mennyt CMADFI-krapulassa, eikä ihme. Tapahtuman järjestäjänä olisi tietysti kiva lukea ja katsoa kaikki palaute ja päivän sisältö.

#cmadfi-tapahtumasta jäi käteen aika kasa sisältöä nettiin. Tässä kooste koosteista http://t.co/wbr6JucSUd #cmadfi2014
— Johanna Janhonen (@jjanhone) January 30, 2014

 Käytännössä homma on jo aika mahdotonta, pelkkiä twiittejäkin lähetettiin maanantaina tuplasti viime vuotta enemmän.


  • mitkä olivat päivän twiitatuimmat asiat/esitykset
  • kuinka monta twiittiä keskimääräinen twiittaaja twiittasi
  • mitä yhteistä on aktiivisimmilla twiittaajilla
  • keitä retwiitattiin eniten, onko heillä myös suhteessa eniten seuraajia ´
  • missä suhteessa twiittejä laitettiin suosikiksi verrattuna siihen kuinka paljon niitä retwiitattiin
  • onko eniten suosikkeja saaneet twiitit myös eniten retwiiitattuja
  • @replyjä pitäisi tutkia myös, mitkä twiitit kirvoittivat eniten vastauksia 


Jos haluat tietää lisää siitä, miten CMAD järjestettiin, lähetä kysymyksiä Markolle, joka haastattelee ensi tiistaina minua ja Rainion Timoa aiheesta.

Tuesday, January 28, 2014

CMADFI esitteli yhteisömanagereille sopivia työkaluja

Huh! Nyt se on sitten ohi, CMADFI nimittäin. Etukäteen jännitin eniten sitä, miten alun työkaluesittelyhässäkästä selvitään: meillä oli 15 firmaa ja puoli tuntia aikaa, eikä yhtään aikaa sopia nuoteista etukäteen paikan päällä. Kaikki sujui kuitenkin oikein hienosti ja osio sai paljon kiitosta jälkikäteenkin: sen kestoa pidettiin sopivana ja antia hyvänä. Hauskoja kohtaamisiakin lavalla sattui, näin mm. ensimmäistä kertaa Flocklerin  +Toni Hopponen, verkossahan me olemme viestitelleet varsin tiiviisti www.cmad.fi-sivuston tiimoilta viimeiset kuukaudet.
Yritykset pitivät aika tarkkaan kiinni 2 minuutin aikarajastakin, ja nyt lienee sopiva hetki paljastaa "salaisuus", jolla Ulla Konkarikoski päivän Kello-Kaisa -urakastaan niin hienosti selvisi:
Kuulin nimittäin paljon palautetta siitä, etteivät ihmiset ole koskaan olleet seminaarissa, jossa aikataulu olisi pitänyt näin hyvin ja Ulla tiesi siihen syynkin: konetta uskotaan paremmin kuin ihmistä. Esiintyjänä appsia oli mukava seurata, ajan kuluminen ei tullut yllätyksenä ja aina tiesi hyvin, milloin voi ottaa lisää kysymyksiä yleisöltä ja milloin tiivistää tahtia.

Kokosin äsken kaikki työkaluesitykset Storify-koosteeseen ja yllätyin samalla siitä, miten monta kertaa kyseinen stoori on jo ehditty vuorokaudessa selata: 900 menee rikki ihan näillä hetkillä.
Tutustu lisää työkaluhetkeemme:



Kiitos vielä kaikille työkalujaan esitelleille, toivottavasti päivä oli antoisa myös teille!

Friday, January 24, 2014

#CMADFI maanantaina - kiitos lukuisten vapaaehtoisten

Lähes neljän kuukauden työ lähenee loppuaan: maanantaina on vihdoin CMADFI eli suomalaisten yhteisömanagereiden oma päivä. Otin tämän vuoden tapahtuman ns. haltuun 11.10.2013, jolloin suostuin ottamaan vastuun tapahtuman järjestämisestä. Siihen asti olin odottanut isompaa organisaatiota vastuun kantoon ja/tai sponsoreita, jotka olisivat voineet maksaa minulle tapahtuman järjestämisestä. Kaksi edellistä CMAD:iahan tein osittain palkkatyönä, ollessani TTY:n Soita-hankkeessa.

Koska aikataulu oli kiireinen eikä rahaa ollut yhtään, tein hyvin kevyen sponsorointimallin, joka olisi helppo myydä yrityksille (lue: emme olleet ahneita, mukaan pääsi halvimmillaan satasella, pääsponsoreiltakin otimme vain 2000€). Tällä tavalla onnistuimme keräämään 10 500 €, jolla kustannamme
  • tilavuokrat (HAMK:in auditorio, jossa tilaa noin 300 hengelle sekä jatkot Suistolla)
  • tarjoilut (kahdet kahvit lisukkeineen, lounaan ja pientä suolaista jatkolla)
  • bussikuljetukset Helsingistä ja Tampereelta
Lisäksi Otavan Opisto hoitaa striimauksemme ilmaiseksi.

Kuten aiemmin kerroin, tapahtuman järjestäminen ei hyödytä minua taloudellisesti, saan siitä ihan jotain muuta.

Me tapahtuman aktiiviset järjestäjät kokoonnuimme noin kerran viikossa palaveeraamaan Google Hangoutiin, lisäksi Facebook-ryhmäläiset ja Otavan Opiston Yhteisömanagerikurssi II -opiskelijat auttoivat kuka missäkin. 

Tässä tilaisuuden avauksessa yritän kiittää mahdollisimman monia panoksesta:


Cmadfi2014avaus from Johanna Janhonen

Tule sinäkin maanantaina seuraamaan tapahtumaamme, sunnuntaina cmad.fi-sivulle ilmestyy uusi osio, live, johon tulee livestriimaus Bambuserista sekä livebloggaus, jossa +Susanna Heikkinen , +Johanna Hytönen ja +Päivi Lehto-Trapnowski bloggaavat lennossa päivän tapahtumista. Päivän virallinen taustakanava on Twitterissä, mutta otamme käyttöön myös Instagramin, eli nettisivullemme tulee koko ajan tuoreita kuvia tapahtumasta.

Kun tapahtumaan osallistuu lähes 250 some-osaajaa, on varmaa, että tulemme tuottamaan aika kasan tapahtumaan liittyvää sisältöä!

Sinua on nyt varoitettu, jos olet maanantaina verkossa, et ehkä pysty sivuuttamaan termiä cmad. :)



Monday, January 20, 2014

Sparrausta kv-yritysten someiluun Jykesillä ensi viikolla

Viimeinen viikko ennen CMAD:ia käynnistyi ja tekemistä piisaa. Siksi halusin hoitaa alta pois jo nyt ensi viikon esitysmateriaalini. Olen nimittäin menossa tiistaina Jykesin aamukahvitilaisuuteen kertomaan kv-yrityksille somen mahdollisuuksista, maailman suosituimmista some-palveluista ja siitä, miten tehdään sisältöstrategia. Aika paljon asiaa käytettävissä olevaan aikaan, 20 minuuttia, nähden ;).


Jykes kansainväliset_yritykset_some from Johanna Janhonen

Jos kuulut kohderyhmään, ilmoittaudu viimeistään huomenna tiistaina.

Friday, January 17, 2014

Pinterestin erilaiset taulut mm. bloggaajan apuna

En ole vähään aikaan kirjoittanut tänne Pinterestistä, mikä ei suinkaan tarkoita sitä, että olisin sen unohtanut. Palveluun tuli hiljattain uutuutena kartat, ja nyt odottelen kuka suomalainen ottaa kartalliset taulut ensimmäisenä haltuun.


En ole ainoa some-asiantuntija, joka on Pinterestistä innostunut, viime keväänä juttelin niistä +Tom Laineen kanssa, jolla on massiiviset taulut erityisesti LinkedIn:iin ja rekrytointiin liittyen.

Tomin tavoin minäkin käytän Pinterestiä hyvän tiedon keräämiseen, mutta myös omien palvelujeni puffaamiseen ja sisällöntuotantoon. Olen myös vierailijapinnaaja mm. MusicInfo:n ja Caravan Studion tauluilla - musiikki- ja karavaanari-aiheisilla nukkekotiaiheilla.  ;)

Elokuussa kirjoitin siitä, miten bloggaavat yritykset erottuvat muista ja esittelin tapoja, joilla ne voivat bloggauksiaan jakaa. Kehotin heitä käyttämään hyväkseen suosittuja ryhmätauluja ja tajusin, ettei sellaisia ihan kauheasti vielä Suomessa ole. Perustin siksi itse Some-bloggauksia-taulun. Taulussa on nyt 25 some-bloggaajaa, jotka saavat halutessaan pinnata tauluun omia ja mielellään myös muiden some-aiheisia bloggauksia. Vaatimuksena on, ettei päivässä saa pinnata enempää kuin 5 kertaa ja että bloggausten pitää olla suomenkielisiä ja laadukkaita (ei siis puhtaita mainosviestejä). Yhdistin Pinterest-taulun Someorg-Twitter-tiliin, joten tauluun pinnatut bloggaukset saavat näkyvyyttä myös Twitterin puolella.

Ryhmätaulu tuo uutta näkyvyyttä kaikille taulun pinnaajille, eli jos joku löytää Pinterestistä yhden meistä, hän löytää taulun avulla meidät muutkin. Kätevää :).

Pinterestissä taidan olla suhteellisesti suosituin (verrattuna muihin käyttämiini some-palveluihin): seuraan itse alle 400 pinnaajaa ja minulla on yli 1750 seuraajaa. Seuraajien ja seurattavien suhdehan on usein verrannollinen: jos seuraa itse tuhansia, tuhannet myös seuraavat sinua takaisin.

Pinterestiä ja Instagramia verrataan usein toisiinsa. Instagramista Pinterest eroaa siten, että sinne voi helposti kerätä myös muiden tuottamaa materiaalia.

Wednesday, January 15, 2014

Yhteisömanagereiden uusi ryhmäblogi avattu

Otavan Opistolla on nyt ollut jo kaksi vuosikurssillista yhteisömanagereja (kolmas kurssi alkanee tänä keväänä). Kummallakin kurssilla oli idea yhteisblogista yhteisömanageriteemalla, mutta ajatukset eivät kuitenkaan toteutuneet. Joulukuussa CMADFI:n tiedetunnilla puhuva Miia Kosonen heitti Twitterissä vastaavan ideaa: CMADFI-aktiiveilla pitäisi olla yhteisblogi. Laskin yhteen ideat ja ehdotin, että uusi ryhmäblogi perustetaan cmad.fi-sivuston kylkeen ja tänään vihdoin avasimme blogin.

Otimme oppia mm. Johanna Hurmerinnan tässä blogissa antamasta haastattelusta "Kuinka lanseerata blogi onnistuneesti" sekä myös Nörttitytöt-blogin hyvistä käytännöistä. Hesarin Kuukausiliite keräsi viime vuonna hyviä blogeja ja iloksemme Nörttitytöt pääsi Suomen sadan parhaimman blogin joukkoon (sijaluku siis 11-100).

Tässä joitakin asioita, joihin kiinnitimme huomiota:
  • tuotimme blogiin paljon laadukasta sisältöä ennen julkaisua
  • tajusimme, ettei joululomalla kannata lanseerata uutta blogia
  • sovimme, että Miia toimii blogin päätoimittajana ja että blogiin liittyvä keskustelu tehdään sille omistetussa Facebook-ryhmässä
  • sovimme, että kuka tahansa saa kirjoittaa blogiin, kunhan aihe liittyy yhteisömanagereihin
  • kutsuimme mukaan kirjoittamaan cmadfi-aktiiveja sekä otavalaisia 
  • ideoimme valmiiksi aiheita, joista voimme kirjoittaa
  • Flockler-alustaamme on valittu ns. Pinterest-layout, eli blogitekstit eivät ole selkeässä aikajärjestyksessä alekkain, vaan vierekkäin. Pinterestissä tärkeää ovat kuvat, siksi mekin yritimme käyttää mahdollisimman paljon kuvia artikkelien alussa
Toivokaamme blogille pitkää ikää!

No niin, hus siitä, menehän nyt lukemaan blogista seuraavista aiheista:

  • Tervetuloa #CMADFI-blogiin Twitterissä syntyi joulukuussa idea siitä, että cmadfi-porukka voisi perustaa yhteisblogin. aPajan vm. 2013 -yhteisömanagerikurssilla esitettiin sama idea jo aiemmin ja niinpä…JOHANNA JANHONEN, MIIA KOSONEN
  • Miksi yhteisömanageriksi? Hyvä yhteisömanageri on kiinnostunut asiastaan, ja sitoutuu tavoitteisiinsa - inhimillisyyttä unohtamatta. Yhä useammissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä…SUSANNA HEIKKINEN
  • Yhteisöllisyyden kokemuksen mittaaminen Aiemmassa postauksessa avasin yhteisöllisyyden kokemuksen (sense of virtual community, SOVC) merkitystä yhteisön aktiivisuudelle ja elinkelpoisuudelle. Jotta yhteisömanageri…MIIA KOSONEN
  • Yhteisöt ja luottamus - erottamaton parivaljakko, osa 1 Aina kun pohjustan kursseilla, seminaareissa tai työpajoissa online-yhteistyöstä, törmään ennen pitkää yleisöstä heitettyyn kysymykseen: "Mutta…MIIA KOSONEN
  • Lukusuosituksia yhteisömanagereille osa 2 - The power of pull Miten luoda vetovoimainen ympäristö, joka vetää puoleensa ihmisiä? Mitkä asiat saavat ihmiset kerääntymään asioiden ympärille? Miksi luoda…MARKO SUOMI
  • Lukusuosituksia yhteisömanagereille osa 1 Tässä postaussarjassa suosittelen kaikille cmad-aiheiden parissa työskenteleville luettavaa. Tällä kertaa kotiläksynä ovat kaksi kirjaa ja kaksi Slideshare…MARKO SUOMI
  • Videoita CMADFI-tapahtumista vuosina 2013 ja 2014  Viime vuonna CMADFI striimattiin virallisesti Hermian sivulle, jonne tuli myöhemmin myös tallenne. Sen lisäksi Toni Nummela striimasi tapahtumaa eturivistä…JOHANNA JANHONEN
  • Yhteisömanagerikurssilaiset asian ytimessä: CM:n taidot ja arvot Yhteisömanagerikurssin (lue lisää kurssistamme aPajan blogista ) viimeisessä kokoontumisessa 14.12.2013 saimme tehtäväksi miettiä sitä, mitä yhteisö…JOHANNA JANHONEN
  • Yhteisöllisyyden kokemus: mittaa, niin tiedät Yhteisömanagerointi on ilmiönä tuore. Yhteisöt taas ovat ilmiönä yhtä vanha kuin ihmiskunta - ja niinpä meidän on hyvä olla tietoisia siitä, mitä yhteisöistä jo tiedetään. Näin vältämme hukkatyön MIIA KOSONEN
PS. Jos vielä jaksat lukea, niin käy lukemassa myös tänään julkaisuun lähtevä CMADFI-lehdistötiedote ja jakele sitä eteenpäin tutuille toimittajillesi, joita tapahtuma voisi kiinnostaa.

Thursday, January 9, 2014

Asianajajat Kalastajatorpalla ja somessa

Huomenna on jännittävä päivä: Kalastajatorpalle kokoontuu yli tuhat asianajajaa Asianajajapäiville.

  • toimii vuoden ympäri, 
  • on helposti muistettava ja ymmärrettävä mutta silti mahdollisimman lyhyt, 
  • on suomenkielinen 
  • ei sisällä ääkkösiä eikä erikoismerkkejä 
Vertaa termiä esim. näihin: #aa_päivät, #asajopva, #asianajopaiva, #asianajajapäivät, #kalastajatorppa #aap_kalastajatorppa, #asianajo_hilton.

Samalla kun itse järjestän vapaaehtoisvoimin vähän pienempää tapahtumaa (CMADFI-tapahtumaan tulee noin 230-250 henkilöä), on hyvin inspiroivaa seurata esiintyjän näkökulmasta ammattimaisesti järjestettyä tapahtumaa.

Minä esiinnyn Asianajotoimiston arki -osiossa.
13.30–14.15 Voiko asianajotoimisto olla muistitikussa?
Asianajaja KAI KOTIRANTA, Asianajotoimisto Kotiranta & Co Oy
14.15–15.00 Sosiaalisen median työkaluja asianajajan työn avuksi
Sosiaalisen median asiantuntija JOHANNA JANHONEN, Piilotettu aarre
15.30–16.30 Aivot rakastavat lepoa ja työtä
tutkimusprofessori, tkt MINNA HUOTILAINEN, työterveyslaitos
Puheenjohtajana
asianajaja JARMO SALMI, Asianajotoimisto Jarmo Salmi Oy
Tuohon osioon on tulossa viestiseinä, jonka avulla yleisö (noin 200 henkilöä) pääsee kommentoimaan esityksiä, kysymään lisäkysymyksiä ja äänestämään. Minun kysymykseni koskee sitä, kuinka usein paikalla olevat asianajajat käyttävät työssään somea.

Esiintyjien piti lähettää esitykset hyvissä ajoin järjestäjille (31.12. mennessä). Koska lomailin loppuvuoden, latasin oman osuuteni jo melkein kuukausi sitten SlideShareen. Sain esityksestäni myös kommentteja etukäteen ja saatoin siten korjata yhden kohdan, josta olisi todennäköisesti syntynyt vääränlaista keskustelua.
Tässä esitykseni (45 minuuttia), josta toivon kommentteja #asianajajasome-tagille. Esityksessäni näytän siis muutamia esimerkkejä siitä, mitä työkaluja asianajajat voivat työssään käyttää ja miten he voivat parantaa löydettävyyttään (näkyvyyttään netissä).




Yleensä en esiintymisiäni jännitä, mutta nyt vatsanpohjaan on eksynyt muutama perhonen. :)

Wednesday, January 8, 2014

Hyvää some-vuotta (SJL-kolumni)

Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 8.1.14.

Suomen kansa on jakautunut Tilastokeskuksen mukaan kahtia: toiseen osaan (51%) kuuluvat ne, jotka ovat viimeisen 3 kuukauden aikana käyttäneet sosiaalisen median palveluita (jo 37 % suomalaisista käyttää somea joka päivä). Sähköpostin suhteen ero onkin jo paljon pienempi: vain 17 prosenttia 16-74-vuotiaista ei ole kolmeen kuukauteen sähköpostia käyttänyt. Eniten somessa viihtyvät nuoret, naiset, pääkaupunkiseutulaiset sekä korkeasti koulutetut.

Some alkaa siis olla monelle jo tuttu juttu ja erilaisia some-palveluita käytetään sujuvasti niin tietokoneilla kuin mobiililaitteillakin. Itse hankin vastikään suomalaisen Jollan, johon olen nyt asennellut erilaisia sovelluksia – ja ihmetellyt sitä, mihin kaikkeen aika oikeasti riittää. Statuspäivityksiä pitäisi kirjoitella ainakin Facebookiin, Twitteriin, LinkedIn:iin, Google+:aan, pitäisi ylläpitää blogeja, latailla kuvia, videoita ja mikrovideoita (siis muutaman sekunnin mittaisia pätkiä, eihän kellään kai ole enää aikaa parin minuutin videoita katsoa?), seurata tuttujen päivityksiä ja kuratoida (eli kerätä talteen) niistä parhaimmat erilaisten palveluiden avulla, vastata saatuihin kommentteihin ja käydä vielä erinäisiä keskusteluja ammattiin ja harrastuksiin liittyvissä ryhmissä ja mobiileissa chattipalveluissa sekä tietysti tutustua uusiin palveluihin ja sovelluksiin. Huh! Ei ihme, että jopa Cheek tarvitsee parin viikon some-tauon.

Lohdutukseksi totean, että pakkohan ei ole kuin kuolla ja some-palveluistakin voi valita omiin tarpeisiin ja viehtymyksiin parhaiten soveltuvat. Valita voi myös sen, miten paljon aikaa kullekin palvelulle antaa – ehkä uuden vuoden kunniaksi voisi jopa tehdä itselleen lukujärjestyksen: vartti facebookkailua aamuin illoin, puoli tuntia tviittailua ajankohtaisohjelman taustakanavana, perjantaisin kurkistus LinkedIniin ja odotteluhuvitukseksi YouTube-videoita tai Pinterestin selailua. Markkinointiyritys Kurio kyseli vastikään some-ammattilaisilta ennustuksia tämän vuoden trendeistä. Hekin toivat esiin sosiaalisen median pirstaloitumisen ja neuvoivat markkinoijia pitämään silmällä erityisesti Instagram-kuvapalvelua, Twitteriä ja YouTubea.

Minulle tämän vuoden uusi juttu on vanha tuttu Wikipedia. Aloitin nimittäin viime viikolla Wikimedia Suomen hallituksessa ja yksi mielenkiintoisimmista tehtävistämme on tehdä Wikipediasta hauskempi ja ystävällisempi paikka. Se ei tietysti pelkällä hallitustyöllä onnistu, mutta toivottavasti saamme suuren yleisön mukaan tempaukseen. Mietipä siis sitä, mahtuisiko sinun uuteen lukkariisi vähän wikipedittelyä tai ystävällisen ilmapiirin viljelyä netissä.

Thursday, January 2, 2014

Vuoden 2013 luetuimmat bloggaukset

Hyvää uutta vuotta! Korkkaan blogivuoden kertaamalla viime vuoden luetuimmat bloggaukset:

1.  LinkedIn Suomessa eli käyntikortit somessa


Jo vuonna 2012 kirjoitettu LinkedIn-bloggaus oli vuoden luetuin, mikä kertoo ainakin sen, että blogisisältö on parhaimmillaan aika ajatonta


Hopealle pääsi myös LinkedIn-aiheinen kirjoitus, johon olin kerännyt kuulemiani kommentteja endorsauksista ja johon tuli myös lisää kommentteja Listly-palvelun kautta. Enemmän ihmiset olisivat voineet äänestellä Listlyssä, mutta harva sitä uuteen työkaluun alkaa noin vain perehtyä voidakseen äänestää.

Hieman kieli poskessa kirjoitettu bloggaus nousi pronssille ja minulta kyseltiin, pitääkö seuraajia oikeasti ostaa. No ei pidä, mutta onhan sekin tapa hankkia seuraajia, vaikkei hyvä tapa olekaan. Sopii niille, jotka ovat kiinnostuneita vain numeroista.


Aiheen tähän bloggaukseen sain eräältä koulutettavaltani. Itse kurkin omalla nimelläni, mutta hyvähän se on tietää, että halutessaan voi toisten profiileja tutkia salaakin.


Vertailuun keräsin ProComin Elina Melgin, Hesarin Saska Saarikosken ja omia kokemuksiani Facebookin ja Twitterin eroista.


LinkedIn on herännyt siihen, että some-palveluissa pitää olla kuvia ja tässä bloggauksessa kerroin siitä, miten oman profiilini tuunasin visuaalisemmaksi.


Kylläpä tämä lista nyt on LinkedIn-painotteinen! Tommin esityksessä oli paljon hyviä vinkkejä palvelun käyttöön.


Viime vuonna aloin kerätä kuukausittain talteen Alexa-dataa siitä, mitkä ovat suosituimmat nettisivut Suomessa. Nyt minulla on kasassa vuoden data, joten tänä vuonna on luvassa joitain vertailuja viime vuoteen.


Tämäkin postaus oli vuodelta 2012 ja kertoo siitä, että otsikko oli hyvin hakukoneoptimoitu - tuollaista asiaa ihmiset hakevat ja tulevat sitä sitten blogistani lukemaan. 


Ja viimeinenkin paikka kärkikymmenikössä meni LinkedIn-aiheelle. Hämmentävää? Otin maksullisen LinkedIn-tilin käyttöön viime vuonna (muistaakseni) ja olen ollut siihen tyytyväinen, olenhan paitsi asiantuntija myös myyjä.

Mutta nyt olisi kiva saada teiltä ideoita ja kysymyksiä siitä, mistä asioista voisin tänä vuonna kirjoittaa. Joululomalla yritin olla aika paljon poissa somesta, sen sijaan perehdyin uuteen puhelimeeni Jollaan, johon olen aika ihastunut. :) Jollani onkin nyt pullollaan uusia appseja, joista riittäisi kirjoitettavaa. Kirjoitettavaa tulee myös Wikipediasta, sillä olen nyt toista päivää virallisesti Wikimedia Suomi ry.n hallituksen jäsen. Yksi mielenkiintoisimmasta projekteistamme on tehdä Wikipediasta hauskempi ja ystävällisempi paikka. 

Hauskaa ja ystävällistä some-vuotta sinullekin, blogini lukija!