Friday, October 4, 2013

LinkedIn:in visuaalinen puoli

Some-palveluissa visuaalisuus ja kuvien jakaminen on hyvin tärkeää, ei vähiten esimerkiksi Pinterestin takia. Jotkut ovat käyttäneet Pinterestiä visuaalisen cv:n alustaksi, minkä myös LinkedIn on havainnut ja ehkäpä siksi se on jo jonkin aikaa tarjonnut mahdollisuutta lisätä LinkedIn-profiileihin kuvia. Ihmiset eivät ole kuitenkaan ottaneet kuvia käyttöön siinä määrin kuin LinkedIn tahtoisi. Tällä viikolla sain hämmästyksekseni LinkedIn:ltä viestin, jossa he kehuivat sitä tapaa, jolla minä olen kuvia profiilissani käyttänyt (en ole varma näkyykö koko profiilini a) vain LinkedIn:iin kirjautuneille vai b) minun kontakteilleni, kertokaa kommenteissa) ja pyysivät lupaani käyttää sitä esimerkkinä viestinnässään. Annoin toki luvan, mutta samalla minulle tuli myös kiire päivittää kuviani, jotta olisin vielä parempi esimerkki, aiemmin kun olin vain "räiskäissyt" kuvat paikalleen ja nyt niitä piti sitten jo vähän miettiäkin: mihin kaikkiin rooleihin voisin laittaa kuvia ja millaisia kuvia.

Siitä, kun työskentelin Nokiassa on jo yli 4 vuotta, ja siitä, kun työskentelin puhelinprojekteissa vielä kauemmin. LinkedIn-profiilissani olin aiemmin maininnut puhelimien nimet, mutta nyt ajattelin lisätä myös kuvat, sillä paremminhan ihmiset kuvista puhelimet tunnistavat kuin nimistä, minä ainakin olin jo nimet ehtinyt unohtaa (Nokian sisällä kun puhelimilla oli helpommin muistettavat koodinimet, harmi ettei niitä käytetty tuoteniminä, olisivat asiakkaatkin ehkä muistaneet ne paremmin kuin insinöörityyliset N00-nimet...)


Tähän hätään en tietenkään omia kuvia puhelimesta saanut, joten käännyin nokia.com:in puoleen. Saako tuollaisia kuvia sitten LinkedIn-profiiliinsa laittaa, mietin ja kysyin apua Twitterissä ensin @nokiasuomi ja sitten @nokiacareers -tileiltä. Jälkimmäinen vastasi minulle eilen:
joten uskalsin laittaa kuvat taas takaisin paikalleen, tällä kertaa merkinnällä "picture from nokia.com"-varustettuna. En tiedä oliko tämä Nokialle ennakkotapaus, vai oliko joku muukin jo puhelinkuvia profiilissaan käyttänyt, mutta ehkä jokunen vanha kollega innostuu minua matkimaan. Noilla vanhoilla puhelinkuvilla nyt ei niin paljon merkitystä ole, mutta se, että joku tuttava mainostaa omassa profiilissaan tehneensä tuotetta y innostaa ehkä hänen tuttaviaan siihen tutustumaan.

Lisäsin profiiliini myös muita uusia kuvia:

  • logoja: Haussa, Suur-Jyväskylän Lehti, Protomo, Tampereen yliopisto
Yleensähän yritysten, työnantajien logot tulevat automaattisesti profiiliin (kuten minulla Nokia, Ambientia ja Tampereen teknillinen yliopisto). Haussa ei kuitenkaan ollut työnantaja vaan projekti, joten sille ei ole voinut tehdä omaa LinkedIn-profiilia. Myöskään kukaan Suur-Jyväskylän Lehdestä ei ole lehdelle profiilia tehnyt (profiileita voi tehdä vain ne, joilla on organisaation sähköpostiosoite). Protomossa taas en ollut töissä vaan asiakkaana. Tampereen yliopistossa opiskelin, eikä opinahjoille ole vielä annettu mahdollisuutta logoon, vaikka työnantajina niillä logot onkin.
  • Nukkekotielämää (WSOY, 2005) -kirjan kansikuvan
Kirjailijoiden kannattaa ehdottomasti hyödyntää LinkedIn:in kuvamahdollisuus, omia julkaisuja ei voi liiaksi korostaa.
  • Ryhmäkuvan Wikimanian osallistujista
Oli kiva näyttää omassa profiilissa millaiseen porukkaan kuuluu. Ryhmäkuvia voisi laittaa myös muistakin porukoista: tiimit, bändit, urheilujoukkueet, kuorot, teatteriharrastajat, seminaaripanelistit... 

Eloa LinkedIn-tiliin tuovat myös erilaiset SlideShare-esitykset.

Lisäysten jälkeen profiilini näyttää kutakuinkin tällaiselta, eli nyt kehtaan olla kuvien suhteen esimerkkinä. Tekstien suhteen tehtävää olisi paljonkin, mutta onpahan nyt edes joku osa profiilista kiitettävällä tasolla.



Mitäs muita kuvia profiiliin voisi laittaa? Kerro, jos innostuit tuunaamaan omaa profiiliasi visuaalisempaan suuntaan tämän jutun luettuasi.

1 comment:

  1. Tästä kirjoituksesta saa kyllä innoitusta kuvien käyttöön (nuo kännykkäkuvat oli mm. hyvät, tekee konkreettisemmaksi). Kävin katsomassa Linkedin-profiilisi ja minun makuun siinä oli jo liikaakin kuvia (joutui scrollaamaan tosi pitkälle, että sai selvää mitä olet tehnyt). Mutta siis noin yleisesti ottaen on hyvä miettiä, miten CV:n saa elävämmäksi. Itse olen CV:ssä vasta siinä vaiheessa, että siinä on omakuva ja yritysten logot (joissa siis olen ollut töissä)

    ReplyDelete

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...