Wednesday, October 7, 2015

Tapahtumien avulla lisää museotietoa Wikipediaan

Eilen kerroin, että koulutin Wikipediaa Oulun seurakunnille, mutta viime viikolla koulutin sitä myös parillekymmenelle museolle osana Suomen museoliiton järjestämää kahden päivän koulutusta, jossa etsittiin uusia väyliä osallistavaan toimintaan. Some jos mikä on osallistavaa: esimerkiksi Facebookin, Twitterin ja Instagramin kautta saadaan museovieraat tekemään markkinointia ja suosittelemaan museovierailua tutuille.

Muutama tunnelmakuva koulutuksesta
Wikipedia tarjoaa kuitenkin vähän isompia ja pitkäikäisempiä vaikutusmahdollisuuksia: Google nimittäin rakastaa Wikipedia-sisältöjä ja jos joku museon fani (tai työntekijä) on kertonut vaikka museon kokoelmiin liittyvistä asioista Wikipediassa, sivu saattaa nousta luetummaksi kuin museon oma sivu. Ja siinä missä somesisällöt yleensä vanhenevat päivissä, Wikipedia-artikkeli on ja pysyy. Siksi siihen kannattaa panostaa.

Koulutuksen teemana oli kertoa museoiden työntekijöille, miksi museoiden kannattaa itse järjestää Wikipedia-tapahtumia, miten niihin valitaan aihe ja miten tapahtuma kannattaa käytännössä toteuttaa.

Wikimedistinä (=olen Wikimedia Suomen hallituksen sihteeri) halusin, että viestini tavoittaa mahdollisimman monet, ja siksi latasin esityksen *kokonaisuudessaan* SlideShareen.


Wikipedia-työpajat museoissa from Johanna Janhonen

Myös Kiasman Wikipedia-tapahtumista kertonut Sanna Hirvonen jakoi esityksensä tuoreeltaan SlideSharessa.


Kiasma & Wikipedia from Sanna Hirvonen

Loppuun vielä muutama poiminta #museotek-twiiteistä:






No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...