Friday, March 7, 2014

YouTube, kouluttajien unohtama palvelu

Minusta tuntuu, että YouTube ei ole vielä oikein lyönyt läpi Suomessa. Onhan meillä joitain Robinin kaltaisia viraali-ilmiöitä ja Suomenkin YouTubessa on alettu mainostaa ja YouTube-vloggaajista on tullut ilmiöitä, joista tehdään tv-dokumentteja, ja osa tubettajista on saanut jopa oman ohjelmansa telkkariin. Mutta silti. Sähköpostilaatikkooni sataa kyllä tarjouksia erilaisista some-koulutuksista, etenkin Facebook-aiheisia (hmm, miksiköhän), mutta ensimmäisestäkään YouTube-koulutuksesta en ole kuullut. Enkä puhu nyt mistään nappulatekniikasta: näin perustat tilin, näin lataat videon, vaan palvelun kulttuurista. Kuten Pohjoismaiden YouTubesta vastaava Anna Gernard viime viikon Suomen Kuvalehdessä totesi:
”Ymmärtääkseen YouTubea on tajuttava, että tärkeintä on sisältö, jota tuotat. On vaikeaa erottua kaikkien kilpailijoiden joukosta. Joka minuutti ladataan satoja tunteja videoita.”  
Millaista sisältöä YouTubeen sitten kannattaisi tehdä? No vaikka tällaista:


No nyt tähän tulee muutos, ja Somen avainten 1. osassa keskitytään nimenomaan YouTubeen ja siihen, millaista sisältöä sinne kannattaa tehdä ja miten muuten tulee toimia, jotta oman kanavansa yhteyteen saa rakennettua yhteisön.

Lue lisää ja tule kysymään mm. yllä näkyvältä Eetulta, miten hän on saanut itselleen yli sata tuhatta tilaajaa, eli miten tulla Suomen tilatuimmaksi vloggaajaksi.


No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...