Friday, November 16, 2012

Somen tietoähky kuriin, osa 5: Facebook-mainonta

Viimeksi bloggasin Facebookin sosiaalisista mainoksista ja siitä miten niistä pääsee eroon. Isoksi yllätyksekseni kyseinen postaus on noussut jo blogini kaikkien aikojen neljänneksi luetuimmaksi.

Ehkäpä Nörttitytöillä tai Brasilian Facebookilla on jotain tekemistä asian kanssa, kiitokset heille... :)

Ko. postausta myös ihmeteltiin: mite voin purra asiakkaitteni kättä ja neuvoa heidän asiakkailleen miten päästä eroon mainoksista? Helposti: minun some-filosofiani ja koulutukseni eivät perustu maksettujen mainosten käyttöön. Ensinnäkin me kaikki näemme niin paljon mainoksia päivässä, että osaamme aika sujuvasti suodattaa ne pois näkyvistämme, toiseksi me emme edes usko niihin (vain 14% ihmisistä uskoo mainoksiin). Sen sijaan 78% ihmisistä uskoo vertaisverkostoihin, joihin kuuluu mm. ystäviä, työkavereita, Facebook-kavereita, bloggaajia, Suomi24-foorumilaisia jne. Voimme siis uskoa myös ihmisiin, joita emme ole koskaan tavanneet, jos he kirjoituksillaan ansaitsevat luottamuksemme. Ja hyvin helposti myös haistamme palaneen käryä, jos joku yrittäjä väärentää itselleen positiivisia arvosteluja (en siis suosittele sitä kenellekään - piilomarkkinointi on oikeasti laitonta).

Bloggauksen jälkeen tein henkilökohtaisen Facebook-kavereilleni suunnatun kamppiksen. Yhden illan ajan kerroin heille nimillä tagaten, että hei S, sinä mainostat seinälläni Shelliä ja sinä P taas Soneraa. Osalle kavereistani mainostaminen on ihan ok, osa taas vaihtoi mainosasetuksensa kampanjan seurauksena. Sain siis vähennettyä minulle näytettyjen mainosten määrää pikkuisen, mutta ihan aukotonta tämä ei ole, kertoi Nettitehostimen Janne Ansaharju Twitterissä:


Nämä Facebookin sosiaaliset mainokset ovat tosi uusi juttu, maksettuja statuspäivityksiä sai alkaa tehdä alkusyksystä ja nyt näyttää siltä, että suomalaiset firmat ovat joukolla lähteneet niitä kokeilemaan. Mainoksia voi suunnata joko omille faneille tai faneille ja heidän kavereilleen. Jälkimmäisessä tapauksessa päivitykseen tulee mukaan myös kaverin tiedot, jolloin fanin kaveri saattaa ihmetellä: Miksi ihmeessä kaverini Kaisa tykkää Keksifirman Naksu "Jouluksi iso kasa vehnäherkkuja" -kampanjasta? Jos kerran Kaisa siitä pitää, niin ehkä minunkin pitää perehtyä tarkemmin? Kun paljastuu, ettei Kaisa ole kampanjasta kuullutkaan fanin kaveri tuntee itsensä huijatuksi, eikä se ole ehkä mainostajankaan etujen mukaista...

Minulle taas kävi kampanjassani toisin päin: kävi ilmi, että toinen Soneraa mainostanut kaverini oli oikeasti osallistunut leffakisaan ja jakanut ko. tiedon myös Facebook-virrassaan. Kysessä olevaa päivitystä minulle ei kuitenkaan virrassani näytetty, mikä oli Soneran kannalta ikävää. Jos olisin nähnyt M:n kilpailupostauksen, olisin voinut rynnätä itsekin katsomaan kisaa, mutta sen sijaan minulle näytettiin maksettu päivitys, joka sai minut vain vihaiseksi siitä, miten Sonera sotkee P&M:n tiedot mainoksiinsa.

Se, että joku tuttavani sallii naamansa käytön mainoksissa, mutta ei tuota Facebookiin sisältöä, joka minun virrassani näytettäisiin, saa minut jopa harkitsemaan ko. kaverin poistamista kokonaan kaveripiiristäni - miksi tilaisin joltakulta pelkkiä mainoksia?

Voit siis vähentää näkemiesi mainosten määrää kertomalla H:lle ja O:lle, että hei, sinä olet muuten tosi usein seinälläni mainostamassa makkaraa ja laudeliinoja, ja tänään tykkäsit Nettikasinon uutuuspelistä Pikapokeri. Jos he eivät pidä siitä, mihin heidän tietojaan käytetään, voit seuraavaksi kertoa heille, että mainostajan roolista pääsee eroon muuttamalla asetuksiin "Only my friends"ien tilalle "No one".

Onnea Facebook-virran siivoukseen :).

Lisäää aiheesta:
PS. Vielä ehdit osallistua Piilotetun aarteen synttärikisaan, jossa on tarjolla some-konsultointia, vaikka Facebookiin liittyen :).

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...