Tuesday, February 14, 2012

Mistä tunnet sä ystävän somessa...

Source: yle.fi via Johanna on Pinterest

Olin aamulla Olga K:n kanssa Yle Puheessa juttelemassa ystävyydestä ja somesta. Minua pyydettiin haastatteluun eilen, ja vaikka olen ennenkin radiossa ollut, niin tämä jännitti eri tavalla. Yöllä näin unta esimerkiksi siitä, miten meluisalla kadulla yritin etsiä taustamelutonta paikkaa (kesällä annoin nukkekotiaiheisen haastattelun Yle Lahteen Sometimen ruokatunnilla ja siinä oli taustahöpötystä yllin kyllin). Ehkä jännityksen syy olikin aihe: ystävyys ja se, etten tiennyt mistä näkökulmasta Olga aikoo aihetta lähestyä. Vaikka hän monta kertaa tituleerasikin minua sosiaalisen median tutkijaksi, niin some-ystävyyttä en ole tutkinut.

Kerroinkin siis omista kokemuksistani. Ensimmäisen nettikaverini sain 12 vuotta sitten ollessani morsian, joka jakoi häävalmistelujaan keskustelufoorumilla. Ostaessani hääpukua liikkeessä oli toinen morsian sovituskopissa ennen minua ja maanantaina huomasimme foorumilla olleemme samassa paikassa samaan aikaan. Aloimme viestitellä yksityisesti ja tänäkin päivänä tuo kaupassa tapaamani nainen kuuluu läheisiin ystäviini, huolimatta siitä, ettemme ole tavanneet kuin muutamia kertoja. Ilman somea tämä ei olisi mitenkään mahdollista.

Aloittaessani nukkekotiharrastuksen kaipasin jälleen vertaisverkostoa ja nukkekotiystäviä olen saanut niin foorumeilta, kuvapalveluista, blogeista kuin wikeistäkin. Mahtavuutta, ilman somea olisin luultavasti jo koko harrastuksen lopettanut.

Myös työkavereita, kumppaneita ja Ystäväyrittäjiä on some tuonut tullessaan, heitä on kertynyt verkostoihini mm. blogien ja Twitterin kautta.


Olen iloinen jokaisesta verkon kautta verkostooni päätyneestä ja siksi toivotankin teille kaikille sydämellistä ystävänpäivää, missäpäin maailmaa sitten olettekaan :).

Enkä unohda toivotuksistani myöskään niitä ystäviä, joihin olen tutustunut muualla, mutta joihin nykyään pidän yhteyttä enimmäkseen verkon kautta. Ihanaa, että saan kuulua teidän arkeenne :).


No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...